Rzeczy, kt贸re irytuj膮 mnie w ksi膮偶kach 馃槫

Czytanie ksi膮偶ek sprawia mi ogromn膮 przyjemno艣膰. Liczba ich plus贸w zdecydowanie przewa偶a liczb臋 minus贸w, dlatego celem tego wpisu nie jest zniech臋canie kogokolwiek do si臋gni臋cia po ulubion膮 literatur臋.

Kiedy jednak na艂ogowo poch艂aniamy ksi膮偶ki, zdarzaj膮 si臋 elementy powtarzalne, dobrze nam znane, kt贸re potrafi膮 wywo艂a膰 lekk膮 irytacj臋. Opowiem wam o rzeczach, kt贸re najcz臋艣ciej nie pozwalaj膮 mi w pe艂ni cieszy膰 si臋 czytan膮 ksi膮偶k膮.

1. Wprowadzanie nowej postaci na ostatni moment, by sklei膰 fabu艂臋

Ksi膮偶ka rozpoczyna si臋 intryguj膮co, akcja staje si臋 coraz bardziej zawi艂a, bohaterowie rozwijaj膮 si臋 obiecuj膮co. W pewnym momencie pojawia si臋 u mnie my艣l: ciekawa jestem, jak autor z tego wybrnie. Nagle, zazwyczaj w ostatniej, najbardziej kulminacyjnej cz臋艣ci, pojawia si臋 nowa posta膰 w ksi膮偶ce, sklejaj膮ca i wyja艣niaj膮ca wszystkie tajemnice.

Nie by艂oby w tym nic z艂ego, gdybym mia艂a odczucie, 偶e posta膰 ta jest zaplanowana od pocz膮tku. Tymczasem cz臋sto mam wra偶enie, 偶e autor mia艂 pomys艂 na powie艣膰, lecz zabrak艂o go na zako艅czenie. Trzeba wi臋c szybko wprowadzi膰 dodatkow膮 posta膰, kt贸ra rozwieje w膮tpliwo艣ci. Jest to jednak sztuczne, wymuszone, absolutnie niesatysfakcjonuj膮ce. Przyk艂ad? Zako艅czenie serii o pi臋knych k艂amczuchach autorki Sary Shepard.

2. Przek艂amane opisy

Zatrwa偶aj膮cy thriller, kt贸ry nie pozwoli ci zasn膮膰; Przejmuj膮cy portret zdegradowanego spo艂ecze艅stwa.

Otwierasz ksi膮偶k臋, czytasz, zamykasz i zadajesz sobie pytanie: Gdzie w tej powie艣ci by艂 element thrillera? Kto艣 podmieni艂 ok艂adki?

Nie mam nic przeciwko prozie, czy delikatnych, otulaj膮cych powie艣ciach. Nie lubi臋 by膰 tylko wprowadzana w b艂膮d. Je偶eli decyduj臋 si臋 na zakup ksi膮偶ki, oczekuj臋, 偶e tre艣膰 b臋dzie cho膰 troch臋 zgodna z opisem.

3. Zape艂nianie ksi膮偶ki niepotrzebnymi opisami

Na szcz臋艣cie coraz wi臋cej autor贸w zaczyna rozumie膰, 偶e czytelnik wcale nie gniewa si臋, je艣li ksi膮偶ka zamiast 350 stron b臋dzie mia艂a 200, a ka偶de zdanie b臋dzie odgrywa膰 okre艣lon膮 rol臋. Minimalizm jest dobr膮 mod膮, kt贸ra s艂u偶y tak偶e literaturze.

4. Pisanie z perspektywy kobiecej i m臋skiej

To jest wyj膮tkowo subiektywny punkt. Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e wielu osobom to nie przeszkadza, a nawet s膮 fanami takiego modelu budowania powie艣ci. Rozumiem takie rozdzielenie na narrator贸w, gdy taki zabieg ma s艂u偶y膰 okre艣lonym celom np. trzymaniu czytelnika w niepewno艣ci. Taki (bardzo udany) podzia艂 r贸l mo偶na przeczyta膰 w NIEznajomych Ursuli Poznanski i Arno Strobela.

Jednak w wi臋kszo艣ci przypadk贸w taka naprzemienna perspektywa nie dodaje nic do fabu艂y, a wr臋cz pozbawia jej tajemniczo艣ci i potrzebnego elementu niedopowiedzenia.

5. Spojlery ju偶 na pocz膮tku powie艣ci

Czasem mam wra偶enie, 偶e autor tak bardzo chce si臋 pochwali膰 艣wietnym pomys艂em na fabu艂臋, 偶e ju偶 w pierwszym momencie zdradza wszystko. Szczeg贸lnie widz臋 to w prologach. Czytam wst臋p i ju偶 wiem, kto znajdzie si臋 w opa艂ach, bardzo cz臋sto po wst臋pie jestem wstanie domy艣li膰 si臋 zako艅czenia ksi膮偶ki.

6. Traktowanie czytelnika jak dziecko, kt贸remu trzeba wszystko t艂umaczy膰

Wiem, 偶e autor nie znaj膮c odbiorcy swoich powie艣ci jest zmuszony zrobi膰 wprowadzenie, kt贸re b臋dzie zrozumia艂e dla wi臋kszo艣ci czytelnik贸w. Cz臋sto spotykam si臋 jednak z powie艣ciami, gdzie ju偶 od pierwszej strony mamy opisanych bohater贸w wprost: mama jest z艂a, brat jest dobry, nauczycielka jest wredna, s膮siadka jest mi艂a, kierowca autobusu to pijak, a babcia jest cierpliwa i wsp贸艂czuj膮ca.

Zdecydowanie wol臋 jak autor poprzez dialogi i opis sytuacji pozwoli czytelnikowi samemu wyci膮gn膮膰 wnioski i spostrzec, jacy s膮 bohaterowie. Lubi臋 sama oceni膰, czy to postacie pozytywne, czy negatywne. Podawanie na tacy przymiotnik贸w opisuj膮cych bohater贸w jest dobre w kresk贸wkach. Tak jak w 偶yciu realnym, gdy kogo艣 poznajemy, potrzebujemy chwili, by m贸c go pozna膰, tak w ksi膮偶kach lubi臋 sama oceni膰, kim jest dana posta膰.

7. Przedstawianie bohater贸w lub sytuacji wy艂膮cznie w czarno-bia艂ych barwach

Ona niewinna, sprawiedliwa, natrafiaj膮ca na samych z艂ych ludzi w 偶yciu. Jej by艂y partner to dra艅, psychopata, diabe艂 wcielony, kt贸ry na ko艅cu powie艣ci marzy tylko o tym, by j膮 zamordowa膰 i wymierzy膰 w ten spos贸b 艣wiatu sprawiedliwo艣膰.

LUDZIE NIE S膭 CZARNO-BIALI. Nie mog臋 zgodzi膰 si臋 na demonizowanie by艂ych partner贸w g艂贸wnych bohater贸w. Zwi膮zki nie rozpadaj膮 si臋 wy艂膮cznie z winy jednej ze stron, KIJ MA ZAWSZE DWA KO艃CE. Kto kiedykolwiek by艂 z kim艣 w relacji to wie, 偶e ludzie si臋 w nim czasami rani膮, powinni nawzajem sobie wybacza膰, raz jedna strona musi i艣膰 na kompromis, raz druga.

Nie jestem wstanie czyta膰 ksi膮偶ek, w kt贸rych tak bardzo dzieli si臋 bohater贸w na dobrych i z艂ych, bez wzi臋cia pod uwagi tego, 偶e dobrzy ludzie te偶 robi膮 z艂e rzeczy, a byli partnerzy z jakiego艣 powodu byli kiedy艣 tymi pierwszymi.


Jestem ciekawa, czy kt贸ry艣 z tych punkt贸w jest wam dobrze znany :) Dajcie zna膰 w komentarzu!

13 Comments

  1. Kasiulek :3 20 lipca 2019 o 13:04

    Zgadzam si臋 z punktem 2 i 7. Opisy ksi膮偶ek czasem po prostu nie pasuj膮 do tre艣ci. Zauwa偶y艂am, 偶e im zwyklejszy opis, tym ciekawszy 艣rodek.
    Mnie jeszcze irytuje, gdy bohaterowie maj膮 ton臋 problem贸w, dochodz膮 im ca艂y czas nowe, a oni co? Znosz膮 wszystko z u艣miechem. 呕adnej chwili za艂amania, s艂abo艣ci. To nie jest autentyczne.

  2. Joanna 20 lipca 2019 o 13:40

    Czy ja wiem czy takie wprowadzenie postaci na ko艅cu ksi膮偶ki to taki z艂y pomys艂… Mnie to tak nie przeszkadza. W przypadku serii, o kt贸rej wspominasz – ogl膮da艂am serial. Przeczyta艂am wcze艣niej obsad臋 i to by艂 m贸j b艂膮d bo ju偶 ca艂y czas tego ko艅ca si臋 spodziewa艂am.

    Za to w kwestii damsko-m臋skiego prowadzenia powie艣ci to prawda. Powoduje to mas臋 powt贸rzen, co sztucznie wyd艂u偶a powie艣膰.

    I jeszcze dodam co艣 w kwestii spojlerowania. Japo艅ska powie艣膰 Motyl na wietrze dok艂adnie tak by艂a prowadzona. Ca艂y czas autorka zapowiada艂a co si臋 zaraz wydarzy. Kompletny bezsens!

  3. Alina 20 lipca 2019 o 15:28

    Z tymi opisami si臋 zgadzam. A cz臋sto te偶 bywa i tak, 偶e opis na ok艂adce spoileruje fabu艂臋. Odk膮d si臋 tak naci臋艂am przy jednej z ksi膮偶ek si贸str Bronte, unikam czytania tych opis贸w. A je艣li chodzi o rzeczy, kt贸re mnie najbardziej irytuj膮 w ksi膮偶kach, to niepotrzebna wulgarno艣膰. W niekt贸rych ksi膮偶kach i niekt贸rych momentach jestem w stanie znie艣膰 jaki艣 wulgaryzm, bo po prostu pasuje do sytuacji, ale zw艂aszcza w literaturze kobiecej ra偶膮 mnie te niepotrzebne przekle艅stwa.

  4. ola wolna 21 lipca 2019 o 07:01

    Zawsze bardzo wyprowadzaj膮 mnie z r贸wnowagi w艂a艣nie zamienne punkty widzenia nawet, je艣li chodzi o dwie bohaterki – zawsze si臋 gubi臋, kto co powiedzia艂, kto teraz, i to zupe艂nie mnie z transu czytelniczego wyprowadza :(

  5. Wiewi贸rka w okularach 21 lipca 2019 o 14:54

    A mnie doprowadzaj膮 do sza艂u schematy. Jasne, je艣li s膮 dobrze ograne, poprowadzone z g艂ow膮 i napisane tak, 偶e a偶 mam ciarki z nerw贸w, to nawet nie zwracam na nie uwagi. Ale czasami autor nawet si臋 nie wysila na jakie艣 zmiany w schemacie, tylko leci po bandzie i wtedy mnie krew ze z艂o艣ci zalewa.

  6. tinaha 25 lipca 2019 o 17:20

    Zdecydowanie podpisuj臋 si臋 pod punkt 3 oraz 6.

  7. Kinga 26 lipca 2019 o 06:11

    Mnie zawsze denerwuj膮 d艂ugie i niepotrzebne opisy, chocia偶 w innych punktach te偶 si臋 zgadzam

  8. todoarmo. pl 26 lipca 2019 o 15:18

    Przek艂amane opisy ach te偶 mnie to strasznie denerwuje.

  9. Prawie Idealna 27 lipca 2019 o 15:02

    Te偶 nie lubi臋 ksi膮偶ek gdzie jest damska i m臋ska wersja tej samej historii. Jako艣 to do mnie nie trafia.

  10. Aleksandra ze StyleVibes.pl 27 lipca 2019 o 20:55

    Ja podpisa艂abym si臋 zdecydowanie pod punktem 2., to chyba najbardziej irytuj膮ca rzecz dotycz膮ca ksi膮偶ek w obecnych czasach, przynajmniej jak dla mnie.

  11. Bardziejmilo 29 lipca 2019 o 19:22

    Taa, niekt贸re pozycje to istny kosmos :D czasem nie wiadomo co si臋 tam generalnie dzieje, taki jest miszmasz :D

  12. Lalar_s 29 lipca 2019 o 21:23

    W ka偶dym podpunkcie znalaz艂am r贸wnie偶 to na co ja podczas czytania zwracam uwag臋, jeden denerwuje mnie bardziej inny mniej :)Wszystko w punkt

  13. Granivera 6 sierpnia 2019 o 11:37

    Ja nie rozumiem fenomenu wydawania ksi膮偶ek najpierw z jednej perspektywy, a z jaki艣 czas to samo z drugiej perspektywy…

Leave a comment

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.